Artiklid
- Üksikasjad
Maris Kuuda
Rendipersonali kasutamine kogub Eestis järjest hoogu. Sellisel moel palgatud töötajal on leping rendifirmaga, tööl käib ta aga mõne lisajõudu vajava ettevõtte juures.
Renditöö sobib OÜ Varumeesteeninduse projektijuhi Merly Tammini hinnangul eelkõige neile, kes otsivad paindlikku ja vaheldusrikast tööd. Nii leiavad tee nende firmasse näiteks lisateenimisvõimalust otsivad õpilased, pensionärid ja noored emad.
Renditööle on iseloomulik vaheldusrikkus tööperiood ühes ettevõttes võib Tammini sõnul olla väga erinev vaid mõni tund või koguni aasta. See annab võimaluse proovida mitmesuguseid ameteid ja leida endale sobiv kutse.
Tööle paari päevaga
Üks renditöö miinus on aga ebapüsivus, kuid tubli töötaja leiab ühe töö lõppedes hõlpsasti ka uue. «Umbes 30 protsenti meie juures töötanuist on leidnud klientettevõtte juures endale alalise koha,» lisas Tammin.
CV kirjuks muutumist ei tasu Tammini kinnitusel tänapäeval enam peljata mitmekesisus tuleb tihti kasuks ning alati on võimalik ära märkida, et tegu oli renditööga.
Manpower OÜ tegevjuhi Heigo Kaldra sõnul ei erine tööotsimine rendifirma kaudu oluliselt tavapärasest viisist. Tuleb vaid firma poole pöörduda ja nemad juhendavad edasi.
Tammini sõnul pöörduvad nende poole tihti väljaspool pealinna elavad inimesed, sest maal on tööpuudus suurem. «Aitame neil leida sobiva töökoha, vajadusel toetame ka elukoha otsimisel,» ütles ta.
Kaldra rõhutas, et töösoovija peaks oma soove võimalikult täpselt kirjeldama, näiteks juhul, kui ta soovib osalise tööajaga ametikohta. Nii on neil lihtsam sobiv töötaja ja tööandja kokku viia.
Teenust pakkuvad firmad lubavad inimesele koha leida juba paari päevaga, kuid samas võib selleks siiski kuluda ka nädalaid. Tööotsija saab oma andmed rendifirmale edastada kodulehe kaudu.
Rendifirmad vahendavad inimesi samuti välismaale. Tammini sõnul on pärast Euroopa Liidu laienemist välismaale tööle soovijate hulk märgatavalt kasvanud.
Seadus ei reguleeri
«Sageli ei anna inimesed endale aru, et võõrkeelses keskkonnas on vajalik ka mõningane keeleoskus ning avaldatakse ebareaalseid palgasoove,» nentis Tammin. «Eesti palgatase on näiteks ehitussektoris tõusnud, nii et polegi vaja kuhugi kaugemale sõita.»
Samas oleks töövahendajat valides mõistlik hilisemate probleemide vältimiseks enne pisut nende kohta maad kuulata.
Ettevõtetele pakub tööjõu rent võimaluse hajutada personaliotsinguga seotud kulusid. «Ettevõtte püsikuludest kujunevad muutuvkulud. Nii saab firma keskenduda oma põhitegevusele ega pea personali pärast muret tundma,» selgitas ta.
Kaldra ei pea enda sõnul aga renditeenuse «kiirabina» kasutamist heaks lahenduseks. «Kui ainult paariks päevaks abi vaja, on mõttekam katsuda siseressurssidega hakkama saada,» soovitas ta. «Pikaajalised töösuhted loovad rohkem lisaväärtust kliendile ja meelitavad tööle paremaid kandidaate.»
Ettevõttel tuleks enne renditööjõu kasutamist välja selgitada, mis talle kasulikum on. Rendifirma poole tasub pöörduda aga siis, kui vajadus tööjõu järele vaheldub, samuti puhkuste või lühiajaliste projektide korral.
Tööjõurendi hind on Varumeesteeninduses 65400 krooni tunnis, olenevalt töö iseloomust ja töötaja palgasoovist.
Samas tõi Kaldra probleemina välja selle, et seadused ei reguleeri tööjõu rentimist piisavalt.
«Rendifirmal lasub seoses palkade maksmisega väga suur vastutus, mida paljud väikefirmad ei suuda hinnata ega kanda,» tõdes ta. «Rendiettevõte peab olema ülikorrektne, järgima eetilisi printsiipe ja seadusesätteid.»
Sotsiaalministeeriumi pressiesindaja Katrin Pärgmäe sõnul on aga praktika seni ise olemasolevate õigusaktide kohaselt renditööd reguleerinud.
- Üksikasjad
Thea Rohtla
Tallinna ja Harjumaa töövaidluskomisjoni esinaine
Tegelikult kokku lepitud palgatingimused tuleb ka töölepingusse kirja panna, vastasel juhul tunnistab töövaidluskomisjon palganõude tõendamatuks ja jätab selle rahuldamata.
R. asus tööle OÜs ehitustöölisena. Poolte vahel sõlmiti määramata ajaks tööleping, milles põhipalk oli Eestis kehtiv miinimumpalk ja töötegemise koht Tallinn. Lähetuse korral nähti ette ka päevaraha. Tegelikult oli töötamise koht vaid Soomes ja suuliselt lubati palgaks kahekuulisel katseajal seitse eurot tunnis ja pärast katseaja lõppu üheksa eurot tunnis, lisaks päevaraha 500 krooni päevas.
Töötaja töötas juunikuus 92 tundi ja juulis 225 tundi, palka maksti juuni 12 tööpäeva ja juuli eest vaid miinimumpalga ulatuses ning päevaraha 350 krooni päevas. Töötaja ei olnud nõus kokkulepitust väiksema palgaga töötama, mistõttu teatas tööandjale töölepingu lõpetamisest suuliselt 1. augustil ning sõitis samal päeval tagasi Eestisse. Ta palus töövaidluskomisjonil tööandjalt välja mõista osaliselt saamata palga, lisaks vähem saadud päevaraha ja lisatasu ületundide eest.
OÜ-le saadeti kutse selle juriidilisel aadressil, kust tööandja selle ka vastu võttis. Kirjalikus vastuses ta töötaja nõudeid ei tunnistanud, mille tõendamiseks saatis komisjonile enda eksemplari töölepingust, tööaja ja töötasu arvestused ning väljamakset tõendavad dokumendid.
Tööandja töövaidluskomisjoni istungile ei tulnud. Komisjon võib teha otsuse tööandja esindaja osavõtuta, kui viimane pole istungile ilmunud ega teatanud puudumise mõjuvast põhjusest. Komisjon luges esitatud tõendid piisavateks ning jättis töötaja avalduse rahuldamata, kuna leidis, et töötaja vähem saadud palga, lisatasude ja päevaraha nõuded on tõendamata.
Töölepingu seadus kohustab pooli täitma töölepingus kokkulepitud tingimusi, sealhulgas maksma kokkulepitud töötasu. Pooled olid kokku leppinud palgatingimustes, mille kohaselt oli palgamääraks Eestis kehtiv miinimumpalk - 2005. aastal 2690 krooni, päevaraha maksmises lähetuse puhul ning summade ülekandmises töötaja pangakontole. Ei töötaja ega tööandja esitatud töölepingust ei nähtunud, et palgatingimusi oleks muudetud; ühestki tööandja palgaarvestusdokumendist ei nähtunud kokkulepe tunnipalgamääras seitse eurot.
Tööandja esitatud tööaja arvestuse kohaselt ei olnud töötaja teinud juulis ületunde - vastupidi, ta oli töötanud viis tundi vähem kui tööajanorm ette nägi. Palka arvestati talle täistööaja eest. Komisjon leidis, et töötaja pole tõendanud ka üle tööaja normi töötamist ja et päevaraha on talle makstud samuti seaduslikult - välislähetuse päevaraha alammäära ulatuses. 500kroonise päevaraha kokkulepet ei tõendatud.
- Üksikasjad
Helve Toomla, ametiühingute jurist
Asutuse töökorraldus ei luba mul korraga välja võtta tervet puhkust, nii soovisin puhata kolmes osas. Viimane osa olnuks pikk kolm päeva 27.29. detsembrini ehk siis kolmapäev, neljapäev, reede. Personaliosakonna juhataja aga ütles, et puhkus peab algama esmaspäeval ja lõppema pühapäeval. Nii tõsteti algus 25. detsembrile, mis on esmaspäev, ja pikkuseks jäi seitse päeva. Kusjuures kaks lisapuhkusepäeva sinna otsa võeti keskmisest puhkuseosast, kuhu jäid sisse riigipühad. Kas tõesti on nii, et puhkus peab alati algama esmaspäeval ja lõppema püha-päeval? Ning riigipühad pikendavad viimast puhkuseosa, mitte seda, mille sisse need jäävad?
Igal aastal peab tööandja jaanuarikuu jooksul koostama puhkuste ajakava ja tegema selle töötajatele teatavaks. Ajakavas näidatakse puhkuseaeg kuupäevalise täpsusega. Riigipühi puhkusepäevade hulka ei arvata, ka mitte ühegi puhkuseosa hulka. Küllap jäigi küsijal keskmine puhkuseosa lühemaks just riigipühade võrra ja need lisati detsembri puhkusele.
Seadus ei sätesta, millisel nädalapäeval peab puhkus algama, see võib alata ükskõik mis päeval ja lõppeda samuti mis tahes päeval. Midagi ebaseaduslikku poleks olnud ka puhkuses 27.29. detsembrini ehk kolmapäevast reedeni.
Töötan asutuses 1. augustist 1990. Rasedus- ja sünnituspuhkusele jäin novembrist 2001 ning samast aastast on mul saada kümme väljavõtmata puhkusepäeva (2002 olin lapsehoolduspuhkusel). Kas mu kümnepäevane puhkus aegub pärast 1. augustit 2006?
Aegumine sõltub sellest, millise tööaasta eest jäi puhkuseosa kasutamata. Kui see oli 1. augustist 2000 kuni 31. juulini 2001 olnud tööaasta eest antav puhkus, siis see ei aegu kunagi, sest selleaegses puhkuseseaduses aegumise võimalust ei olnud. Uus puhkuseseadus jõustus 1. jaanuarist 2002 ja pärast seda võib hakata lugema neid nelja aastat, mille möödumisel võib puhkus aeguda ehk kehtetuks muutuda. Kui küsija ei oleks olnud lapsehoolduspuhkusel, jäänuks tema järgmiseks tööaastaks 1. august 2001 31. juuli 2002 ja sel juhul võiks tööandja 1. augustist 2006 kohaldada selle tööaasta puhkuseosale aegumist.
Lapsehoolduspuhkuse aega tööaasta hulka ei arvata. Seetõttu pikeneb küsija puhkuseõigust andev tööaasta lapsehoolduspuhkuse aja võrra. Oletame, et küsija oli lapsehoolduspuhkusel 1. märtsist 2002 kuni 31. detsembrini 2004. Tema töö-aasta, mis algas 1. augustil 2001, ei lõppenud nüüd 31. juulil 2002, vaid lükkus lapsehoolduspuhkuse aja, s.t kahe aasta ja kümne kuu võrra edasi ja sai täis alles 31. mail 2005. Selleks ajaks oli töötaja oma 12-kuulise töö-aasta täielikult välja teeninud. Tööaastaks jääb sel juhul 1. august 2001 31. mai 2005. Kuna puhkuseseaduse paragrahvi 3 kohaselt antakse puhkust just tööaasta eest ja puhkusenõude õigus kehtib neli aastat, siis ei saa ka kõnealused kümme päeva aeguda enne 1. juunit 2009.
Tavaliselt ei viitsita ettevõtetes niimoodi arvestust pidada, üks tööaasta lõpetatakse n-ö poole pealt ja alustatakse uuega, kui inimene tööle tuleb. Aga sel kombel võibki puhkus aeguda ja see oleks ju lapsevanemate ebavõrdne kohtlemine.
- Üksikasjad
Helve Toomla, ametiühingute jurist
Kas puhkuseseadust tuleb tõlgendada nii, et esimesel töö-aastal antakse puhkust selle eest, aga teisel tööaastal antakse puhkust tööaasta kestel? Oletame, et töötaja lahkub töö-aasta kestel ja oletame, et tema lõpparvest pole midagi kinni pidada. Järelikult jääb tööandja n-ö miinustesse, mis loomulikult pole raha lugevale tööandjale kasulik? Palun ses küsimuses teie kommentaari.
Tööaasta algab päevast, mil töötaja tööle asus, ja lõpeb 12 kuud hiljem. Esimesel tööaastal on töötajal õigus saada puhkust, kui ta on töötanud vähemalt kuus kuud. Siis saab ta puhkust väljateenitud kuude eest.
Näiteks töötaja, kes on töötanud esimesel tööaastal kaheksa kuud ja soovib puhkust, saab seda mitte rohkem kui kaheksa kuu eest. Ehk siis 28-kalendri-päevase puhkuse puhul 19 kalendripäeva (iga kuu annab puhkuseõiguse 2,33 päevaks). Ülejäänud puhkuseosa võib anda tööaasta lõpus või liita selle järgmise tööaasta puhkusele.
Järgmiste tööaastate puhkus tuleb üldjuhul anda täies ulatuses ajal, mis sobib tööandja töökorraldusega. Ainult töötaja nõusolekul võib talle puhkust anda osade kaupa. Kusjuures vähemalt üks neist osadest ei tohi olla lühem kui 14 ka-lendripäeva. Ning üksnes puhkuseseaduse § 16 näidatud töötajatele tuleb puhkust anda siis, kui nemad ise seda tahavad. Seega on jäme ots puhkuseaja määramisel tööandja käes, tema otsustab, kas töökorraldusest lähtuvalt on otstarbekas anda puhkust suurema või väiksema avansina.
Töötan kooli ühiselamus ja saan selle eest miinimumtunnitasu. Töö on vahetustega. Detsembris töötasin 170 tundi, sellest 32 pühade ajal. Oskate ehk öelda, kui palju peaksin jaanuaris palka saama? Töötan päevasel, õhtusel ja öisel ajal, nii kuidas graafik jookseb, ja meil kõigil on tööülesannetest sõltumata ühtne tunnitasu 20.20 krooni.
2005. aastal oli miinimumtunnitasu 15.90 krooni. Riigipühade ajal töötatud 32 tunni eest tuleb tasuda kahekordselt, s.t 31.80 krooni iga tunni eest. Kokku siis 1017.60 krooni. Kui aga töövahetusest kas või osa aega (olgu see vahetuse alguses või lõpus) jääb riigipühasse, tuleb kogu vahetuse eest maksta topelt.
Näiteks kui vahetus algas 23. detsembril kell 18 ja lõppes 24. detsembril kell kuus hommikul, siis tuleb kahekordselt maksta mitte ainult kuue riigipühal tehtud tunni eest, vaid kogu vahetuse 12 tunni eest.
Täpset detsembrikuu palka ei ole võimalik välja arvutada, teadmata tööajanormi ja seda, kas tööaega arvestatakse päevaviisiliselt või on tegemist tööaja summeeritud arvestusega pikema perioodi jooksul.
Ka põhipalk pole täpselt teada oli see 15.90 või hoopis 20.20 tunnis?
- Üksikasjad
Meeli Miidla-Vanatalu
jurist
Ettevõtte või selle toimiva osa üleminekul ühelt isikult teisele, juhul kui pärast üleminekut jätkatakse sama või sarnast tegevust, lähevad üle ka töölepingutest tulenevad kohustused.
Töötajate õiguslikku seisundit ettevõtte ülemineku korral reguleerivad töölepingu seaduse (TLS) N-d 6-63, milles "tööandja vahetus" tähendabki ettevõtte üleminekut. Töölepingute ülemineku puhul võidakse kohaldada ka võlaõigusseaduse (VÕS) 9. peatüki 4. jaos ettevõtte ülemineku kohta sätestatud põhimõtteid, kui need ei ole vastuolus TLSis sätestatuga.
Tulenevalt võlaUõigusseaduse N 182 lg 2 ei ole töötajate ega ka uue tööandja nõusolek töölepingute üleminekuks vajalik.
TLS N 63 kohaselt peavad senine ja uus tööandja hiljemalt üks kuu enne töölepingute üleminekut töötajaid kirjalikult teavitama kavandatavast ülemineku kuupäevast, tööandja vahetumise põhjustest, õiguslikest, majanduslikest ja sotsiaalsetes tagajärgedest töötajatele. Saadud informatsiooni põhjal võib iga töötaja otsustada, kas soovib uue tööandja alluvuses tööd jätkata või mitte. Seaduses puudub norm olukorra kohta, kui töötaja ei ole nõus uue tööandja juurde tööle asuma. Praktikas lõpetatakse sellisel juhul tööleping töötaja algatusel, mis on ka põhjendatud, sest seadus tagab töötajale õiguse uue tööandja juures endistel tingimustel tööd jätkata.
Juhul kui ettevõtte üleminekul tekib vajadus vähendada töötajate arvu, koondatakse töötajad TLS N 86 p 3 alusel. Koondamise võib otsustada nii senine kui ka uus tööandja. Seejuures peab järgima TLSis ettenähtud etteteatamistähtaegu ja maksma hüvitisi lähtudes asjaolust, et töötaja tööstaaþi tööandja juures arvutatakse alates sellest päevast, kui töötaja asus tööle senise -mitte uue! - tööandja juurde.
VÕS N 179 lg 2 sätestab, et lepingu ülevõtmisega on kõik lepingust tulenevad õigused ja kohustused lepingu ülevõtjale üle läinud. See tähendab, et uus tööandja peab täitma kõiki endise tööandja poolt töötajaga kokku lepitud tingimusi, ka neid, mis ei ole fikseeritud töölepingus, vaid mujal (töösisekord, palgajuhend, auto- või mobiiltelefoni kasutamise jmt kokkulepped), või on senise tööandja ja töötaja vahel suuliselt kokku lepitud ja seni järgitud. Töölepingute üleminekul lähevad kollektiivlepingu seaduse kohaselt üle ka senise kollektiivlepingu tingimused. Kokkulepped kehtivad seni, kuni uus tööandja sõlmib töötajatega uue lepingu.
Juhul kui uus tööandja jätab enne uue lepingu sõlmimist täitmata endises töölepingus kokkulepitud tingimused, on töötajal õigus nõuda töölepingu lõpetamist tööandjapoolse lepingu rikkumise tõttu.
Tööandja peab teavitama töötajat edasistest plaanidest
Töölepingute üleminekust tekkivate probleemide ennetamiseks ja vältimiseks peaks tööandja:
- teavitama uut tööandjat kõikidest kokkulepetest, mida senise tööandja ja töötaja poolt täidetakse;
- leppima ettevõtte ülevõtja/uue tööandjaga kokku puhkusereservi ülemineku, samuti koondamishüvitiste maksmise juhul, kui ümberkorraldustega kaasneb koondamisvajadus, ja töötajale kompensatsiooni maksmise juhul, kui uus tööandja ei soovi või ei saa täita senise tööandja poolt töötaja ees võetud kohustusi (nt ei saa võimaldada tööauto kasutamist isiklikuks otstarbeks vmt);
- informeerima töötajaid tööandja vahetusest, sh ka neid töötajaid, kelle töösuhe on töölepingute ülemineku hetkel peatunud (rasedus- ja sünnituspuhkusel või lapsehoolduspuhkusel või töövõimetuslehel või puhkusel viibivad töötajad) TLS N-s 63 ettenähtud korras;
- fikseerima töölepingute, tööraamatute ja isikukaartide üleandmise/-võtmine aktiga;
- tegema tööandja vahetuse kohta vastavad kanded töölepingusse ja tööraamatusse.
Allikas: Meeli Miidla-Vanatalu
Lehekülg 1575 / 1652